خساره
سوی دیار عاشقان♥
16 / 4 / 1392برچسب:, :: 12:25 :: نويسنده : رئیس آبی ها Blues Boss

زیست نیوز- مجتبی صفری ؛ یكی از روستاهای حومه زنجان كه در آخرین نقطه شهرستان طارم واقع شده و دارای یك «ده بالا» و یك  «ده قشلاق» است.

در روستای خساره با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه، موقعیت خوبی از لحاظ كشت و كار وجود دارد و از لحاظ معدنی نیز بسیار غنی است. 

كوه «برزه داغی» نام کوهی بلند در «طارم علیای» زنجان و به عبارتی بام روستای «خساره» است. این کوه تقریباً در مرز سه استان زنجان، گیلان و اردبیل قرار دارد ولی طبق اسناد ثبتی اداه ثبت و منابع طبیعی در محدود اراضی روستاهای خساره و بنارود است. این كوه در قسمت شمال غربی روستای خساره واقع شده و دارای تنوع گیاهی بسیار زیادی است. این تنوع گیاهی شامل گیاهان دارویی هم می شود كه در فصل بهار افراد زیادی برای برداشت این گیاهان به آن منطقه رهسپار می شوند. در قسمت پایینی این كوه دره ای وجود دارد كه به «ساری داش» معروف است كه درختان گردوی زیادی در آنجا توسط اهالی روستای خساره کاشته شده است و دارای چشمه آب كوچكی هم هست. در فصل تابستان اهالی قدیم روستا به منطقه ساری داش یا به ارتفاعات بیشتر كوه كوچ می کنند. سنگ های خرد شده بسیاری در ارتفاعات بالای كوه موجود هستند كه این سنگ ها بر اثر فرسایش صخره ها به مرور زمان خرد شده اند و نیز یك چشمه آب خیلی سرد به نام «زینه بولاخ» وجود دارد. به خاطر این که آب آن کم است به این نام شهرت دارد و درست در گردنه معروف «کلک لی» در دامنه کوه برزه داغی واقع است. چشمه دیگری نیز در قسمت شرقی این چشمه واقع شده که دبی آب خروجی از چشمه به مراتب از این چشمه بیشتر است. دمای آب چشمه نزدیک صفر و بسیار گوارا و دلچسب است. در پایین دست این چشمه ها گیاهان نافع گزنه و پونه به وفور می رویند. گونه های جانوری مختلفی از جمله بز كوهی، خرس، لاك پشت و غیره در این مکان زندگی می كنند. البته در مناطق پر علف آن گونه های مختلف مار  به وفور یافت می شود.

 

*خسارهدر لغت به معني پیرایش شاخه های زیادی درخت . پاک کردن باغ و تاکستان از علفهای خودرو و هرزه

 

 

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب